יום ראשון, 19 ביוני 2011

ד"ר בני וגנר - טיפול קבוצתי לילדים בעלי הפרעות התנהגות - חלק ג'



אצל אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים
 יש להתייחס לארבע רמות
:
א.מיומנויות יסוד
ב.מיומנויות אפקטיביות
ג.מיומנויות אינטראקטיביות
ד.מיומנויות קוגניטיביות
מיומנויות חברתיות- מיומנויות יסוד
·         הסתכלות / התבוננות
·         קשר עין
·         תנוחה גופנית
·         הופעה חיצונית
·         הבעות פנים
·         מחוות ( ג'סטות )
·         עוצמה וגובה הקול, הנגנה
·          הרפיה
·          זיכרון בסיסי
·         הקשבה בסיסית
·          מרחב/ קרבה
מיומנויות חברתיות- מיומנויות אינטראקטיביות
·         ברכות
·         יוזמה / שאילת שאלות
·         הקשבה / תגובתיות
·         מתן תשובה לשאלות
·         חיזוקים
·         שמירה על נושא
·         אסטרטגיות של תיקון
·         סיום אינטראקציה
·         שיתוף פעולה
·         לקיחת תור, התערבות בתורו של אחר
מיומנויות חברתיות- מיומנויות אפקטיביות
·         זיהוי רגשות
·         הכרה ברגשות של עצמי
·         הכרה ברגשות של אחרים
·         אמון
·         חשיפה / גילוי / הבעה
מיומנויות חברתיות- מיומנויות קוגניטיביות
·         תפישות חברתיות
·         פתרון בעיות
·         ויסות עצמי, הערכה ובקרה
·         משא ומתן
·         החלטיות / תקיפות
מיומנויות חברתיות
פעילויות של בנייה משותפת, פרוייקט
 (יצירה משותפת, צילום סרט משותף),
פעילות שפתית – מילולית
 ( סיפור, משחקי תפקידים),
פעילויות מוטוריות
( מסלולי מכשולים,תחרויות ),
 משחקי דמיון
( משחקי פנטומימה)
מיומנויות חברתיות
להקשיב- התנסות במשחק הקשבה, חזרה על הנאמר
לכבד הוראות וכללים- סביב מטלות ומשחקים
להתחלק- כ"א מספר משהו על עצמו
לעבוד ולשחק תוך שיתוף פעולה- משימות,חיזוק הדדיות
פתרון בעיות- סיפור, משחק עם אלטרנטיבות
ניהול כעסים- הרפיה,נשימה, ספירה לאחור, משחק "הצב", פינת התרגעות,
                   שחרור מוטורי, הערה עצמית
עיצוב התנהגות- המנחה
עקרונות בעיצוב התנהגות:
          לכל התנהגות  יש סיבה, תוצאה יעד ומטרה
          הבהרה ברורה של ציפיות התנהגותיות
           תוך יצירת קשר עין
          דיבור ברור, חד וחלק בטון רגיל
          ניסוח פשוט, הנחיה מדויקת- מסר "קצר וקולע"
אסרטיביות
          אמור את מה שאתה מתכוון , התכוון למה שתאמר
          הוראות ניתנות בתקיפות, אך באווירה אוהדת
          וידוא קשב  וקשר עין
          ללא בקשה אלא כחובה
          פיקוח על ביצוע ההוראה
          אי סטייה מהמטלה
          קביעות, רצף, התמדה, איפוק ושליטה
המנחה מהווה מודל לחיקוי
          דרכי התמודדות עם תסכול
          מתן כבוד ויחס מנומס לזולת
          המתנה בתור,התחשבות
          שליטה עצמית,איפוק וריסון
          נכונות להקשיב ולהבין את השני
          כיבוד דעות שונות, סבלנות וסובלנות
          התמודדות עם כשלון והעדר שלמות
עיצוב התנהגות-כלים
          הכחדה של התנהגות לא מסתגלת, לא רצויה
          הבחנה בין התנהגות רצויה ולא רצויה
          חיזוק התנהגות רצויה, לאפשר הצלחה
          התעלמות של התנהגות לא רצויה
          רשימת התנהגויות חלופיות
          טבלת עיצוב התנהגות
          כלכלת אסימונים
          פסק זמן
          השהייה
עיצוב התנהגות-אימפולסיביות
          פעילות מוטורית הנפסקת לפתע: מוסיקה, משחק הפסלים, הנחיה מראש
          טבלת התנהגויות
          בחירת התנהגות אחת להתמודדות כל פעם
          "הרמזור"
          סימן מוסכם עם הילד /קבוצת הילדים
          משחק "תהליך"
          משחק" הבלמים"
משחק "מה יצא לי מזה ומזה?"

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה