אצל אוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים
יש להתייחס לארבע רמות:
יש להתייחס לארבע רמות:
א.מיומנויות יסוד
ב.מיומנויות אפקטיביות
ג.מיומנויות אינטראקטיביות
ד.מיומנויות קוגניטיביות
מיומנויות חברתיות- מיומנויות יסוד
· הסתכלות / התבוננות
· קשר עין
· תנוחה גופנית
· הופעה חיצונית
· הבעות פנים
· מחוות ( ג'סטות )
· עוצמה וגובה הקול, הנגנה
· הרפיה
· זיכרון בסיסי
· הקשבה בסיסית
· מרחב/ קרבה
מיומנויות חברתיות- מיומנויות אינטראקטיביות
· ברכות
· יוזמה / שאילת שאלות
· הקשבה / תגובתיות
· מתן תשובה לשאלות
· חיזוקים
· שמירה על נושא
· אסטרטגיות של תיקון
· סיום אינטראקציה
· שיתוף פעולה
· לקיחת תור, התערבות בתורו של אחר
מיומנויות חברתיות- מיומנויות אפקטיביות
· זיהוי רגשות
· הכרה ברגשות של עצמי
· הכרה ברגשות של אחרים
· אמון
· חשיפה / גילוי / הבעה
מיומנויות חברתיות- מיומנויות קוגניטיביות
· תפישות חברתיות
· פתרון בעיות
· ויסות עצמי, הערכה ובקרה
· משא ומתן
· החלטיות / תקיפות
מיומנויות חברתיות
פעילויות של בנייה משותפת, פרוייקט
(יצירה משותפת, צילום סרט משותף),
פעילות שפתית – מילולית
( סיפור, משחקי תפקידים),
פעילויות מוטוריות
( מסלולי מכשולים,תחרויות ),
משחקי דמיון
( משחקי פנטומימה)
מיומנויות חברתיות
להקשיב- התנסות במשחק הקשבה, חזרה על הנאמר
לכבד הוראות וכללים- סביב מטלות ומשחקים
להתחלק- כ"א מספר משהו על עצמו
לעבוד ולשחק תוך שיתוף פעולה- משימות,חיזוק הדדיות
פתרון בעיות- סיפור, משחק עם אלטרנטיבות
ניהול כעסים- הרפיה,נשימה, ספירה לאחור, משחק "הצב", פינת התרגעות,
שחרור מוטורי, הערה עצמית
עיצוב התנהגות- המנחה
עקרונות בעיצוב התנהגות:
• לכל התנהגות יש סיבה, תוצאה יעד ומטרה
• הבהרה ברורה של ציפיות התנהגותיות
• תוך יצירת קשר עין
• דיבור ברור, חד וחלק בטון רגיל
• ניסוח פשוט, הנחיה מדויקת- מסר "קצר וקולע"
אסרטיביות
• אמור את מה שאתה מתכוון , התכוון למה שתאמר
• הוראות ניתנות בתקיפות, אך באווירה אוהדת
• וידוא קשב וקשר עין
• ללא בקשה אלא כחובה
• פיקוח על ביצוע ההוראה
• אי סטייה מהמטלה
• קביעות, רצף, התמדה, איפוק ושליטה
המנחה מהווה מודל לחיקוי
• דרכי התמודדות עם תסכול
• מתן כבוד ויחס מנומס לזולת
• המתנה בתור,התחשבות
• שליטה עצמית,איפוק וריסון
• נכונות להקשיב ולהבין את השני
• כיבוד דעות שונות, סבלנות וסובלנות
• התמודדות עם כשלון והעדר שלמות
עיצוב התנהגות-כלים
• הכחדה של התנהגות לא מסתגלת, לא רצויה
• הבחנה בין התנהגות רצויה ולא רצויה
• חיזוק התנהגות רצויה, לאפשר הצלחה
• התעלמות של התנהגות לא רצויה
• רשימת התנהגויות חלופיות
• טבלת עיצוב התנהגות
• כלכלת אסימונים
• פסק זמן
• השהייה
עיצוב התנהגות-אימפולסיביות
• פעילות מוטורית הנפסקת לפתע: מוסיקה, משחק הפסלים, הנחיה מראש
• טבלת התנהגויות
• בחירת התנהגות אחת להתמודדות כל פעם
• "הרמזור"
• סימן מוסכם עם הילד /קבוצת הילדים
• משחק "תהליך"
• משחק" הבלמים"
משחק "מה יצא לי מזה ומזה?"
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה