יום שישי, 21 באוקטובר 2011

האם הגיע קץ הילדות חלק ג' - ד"ר בנימין וגנר - חלק ג' - קסם הילדות


לאחר שהזכרנו את מושג הילדות בימינו ואת התהפוכות העוברות עליו, נקדיש מחשבה למונח קסם הילדות דרך 2 דוגמאות:
1.ברונו בטלהיים בספרו "קסמן של אגדות" ( 1976 ) ניסה לפענח את ריבוי המטפורות המצויות בסיפור כביכול פשוט אשר סופר במשך דורות לילדים מכל קצווי תבל: "כיפה אדומה". זהו סיפור קלסי מהתקופה הרומנטית בו הייתה לגיטימציה להיות ילד קטן ולהיחשף לעולם המבוגרים בקצב איטי והדרגתי.  בטלהיים תיאר, למשל,  את הזאב כגבר היצרי והלא רחמן המנסה לנצל מינית , בלב יער, את הנערה המתפתחת: הלוא היא כיפה אדומה. כלומר, הילדים הקטנים נחשפו למאוויים היצריים המיניים והתוקפניים דרך סיפור עטוף ורווי הסמלה מגנה ומרככת ובמידת מה מסתירה אך בעת ובעונה אחת גם חושפת קמעה את האמת המרה.
לעומת זאת, במקום הזאב בסיפור כפה אדומה וכוונותיו הזדוניות והנתעבות כיום ילדים קטנים עלולים  להתוודע ללא כל סינון כמו כל  מבוגר לידיעה מרעישה מזעזעת בממשותה וחסרת כל הגנה לנפשם הרכה :  סוטה מין, פדופיל מתהלך חופשי בעיר או בשכונה ומטיל מורא ואימה על ילדים ועל כולם.
2. דוגמא נוספת:שלגיה.
 בסיפור הקלסי "שלגיה" המלכה המרשעת לובשת דמות של מכשפה רעה בדרכה לנסות לחסל את בתה החורגת.
 סיפור זה אודות פנטזיות אגרסיביות לא מודעות של הורים כלפי צאצאים מתחלף היום בסיפורי זוועה מצמררי שיער מפרי בית יוצר  המציאות החברתית והריאליטי של החיים  המגיעים הישר אל אוזני ילדים אודות אמהות ואבות  המחסלים, חו"ח, את ילדיהם במו ידם ולדאבון הלב, גם מצליחים בכך.
לסיכום החלק הזה יש ציין ש :בועת הילדות בימינו נסדקה- והתנפצה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה