יום שלישי, 17 במאי 2011

סוגי חרדה - המשך למאמר בני וגנר


סוגי חרדה

  • מוכללת. 
  • פוביה. 
  • חרדה חברתית :אילמות בררנית 
  • חרדת פרידה :סירוב ללכת לביה"ס. 
  • חרדת כישלון ו/או הצלחה :חרדת מבחנים. 
  • הפרעה טורדנית כפייתית- OCD 
  • חרדה פוסט-טראומטית.- PTSD

פוביה

הילד מעתיק את החרדה לאובייקט חי או דומם, לסיטואציה או למקום מסוים. מאמצים וניסיונות חוזרים להימנע ממפגש עם מקור החרדה. מפגש עם מקור הפוביה מעורר התקף פאניקה

דוגמאות:
  • School Phobia
  • אגורפוביה: פחד ממקומות פתוחים. 
  • קלאוסטרופוביה: פחד ממקומות סגורים. 
  • בעלי חיים, חושך, ספרים

חרדה חברתית

חרדה ספציפית: פחד ממצב חברתי מסוים, כגון: דיבור בכתה, או אכילה בנוכחות אחרים, הופעות בטכסים.
חרדה החברתית מוכללת: הפחדים עולים במצבים חברתיים שונים ורבים, כגון: לפגוש ילדים, לשחק אתם, לדבר עם מבוגרים/מורים
החרדה פוגעת בתהליכי חיברות וברכישת מיומנויות חברתיות. היא גורמת לבדידות רגשית, לעצב ולתחושת "שוני" מעיקה ומטרידה.
בבסיסה: הימנעות, חשש להיפגע, להיות מקור ללעג, להיות מובך, להופיע כלא תואם או מוזר.

אילמות בררנית

  • דיבור רק בנוכחות סביבה קטנה, מוכרת ולא מאיימת. 
  • לרוב מדברים במשפחה הגרעינית. 
  • לעתים גם עם ילדים 
  • מסרבים לדבר עם מורים /מבוגרים זרים 
  • הקושי שלהם עצום והמועקה גדולה 
  • על פי רוב חשים לא מובנים וסובלים מביקורת רבה בייחוד אם קיימת ציפייה שהשתתפו בשיעור בכתה.

חרדת פרידה

חרדה גבוהה אצל הילד לגבי בריאותם ושלמותם של הוריו, חרדה ממצב שיכפה עליו פרידה מהם . "שכחו אותי בבית". החרדה מתעצמת בעת: הליכה לבית הספר, לטיולים עם הכתה, שעליו להישאר לבד בבית/ לישון אצל חברים . בזמן פרידה: בכי, כעס, מחאה, סירוב להיפרד, שלשולים ותלונות סומאטיות, כגון: כאבי בטן והפרעות בשינה.

הילד דורש לישון עם ההורים.

יש פגיעה ניכרת בתפקוד החברתי- למידתי של הילד ושל הוריו ( עקב "סירוב הילד "לשחרר את ההורים("

הפרעה טורדנית כפייתית  - OCD
אובססיביות (טורדנות) מחשבות פסולות, מטרידות, החוזרות פעם אחר פעם ללא הרף . גם כשהילד רוצה להפסיק לחשוב עליהם הוא מתקשה.
בדרך כלל קשורות ל"זיהום" "לכלוך" " אלימות".
קומפולסיות (כפייתיות): התנהגויות ו/ או פעולות החוזרות על עצמן והנכפות על הילד בצורה של טכסים נגד רצונו במטרה לבטל את המחשבות הטורדניות. דוגמאות: דילוגים, פעולות ניקיון, סדר, בדיקות, טכסים לפני שינה, מספרי מזל, טעיות מכוונות, לשון סגי נהור.

הטיפול התרופתי

  • חשוב כמסייע לעבודה הפסיכולוגית. 
  • ניתן לאחר אבחון והערכה מעמיקים. 
  • תוך הסכמה ברורה של שני ההורים ושל הילד. 
  • ניתן לפרק זמן קצר יחסית ( ימים עד שבועות) 
  • מחייב אבחנה מבדלת עם מצבים רפואיים אחרים, כגון: בבלוטת התריס, הפרעות במערכת הדם ו/או במערכת העצבית המרכזית, באיברים פנימיים. 
  • מחייב מעקב סדיר בזמן הטיפול ובעת ההפסקה!! 


הטיפול התרופתי כולל שלוש קבוצות נוגדי חרדה:
קבוצה א' :בנזודיאזפינים
  • פוטנטית : כמה שעות. 
  • השפעה: מהירה. 
  • ממכרת: צורך בעלייה במינון. תסמונת גמילה. דוגמאות: ואליום, ואבן, לוריוון, קסנאקס. 
  • תופעות לוואי: טשטוש, נמנום, פגיעה בערנות.
קבוצה ב': SSRI
  • פוטנטית: לאחר תקופת השהייה (ימים- שבוע(
  • השפעה: למשך יממה
  • ממכרת: לא. הורדה בהדרגה. 
  • דוגמאות : פרוזאק, סרוקסאט, רציטאל, ציפרלקס 
  • תופעות לוואי: לא ספציפיות. נטען להגברת הסיכון אובדני.
קבוצה ג' : אנטי-פסיכוטיים, מרגיעים כבדים
  • פוטנטית: מאוד. 
  • השפעה: מהירה
  • משך ההשפעה: יממה. 
  • ממכרת: לא. 
  • דוגמאות: ריספרדאל (ריספון), נוילפטיל, פרפנאן, 
  • תופעות לוואי: עלייה במשקל וסכרת ( ריספרדאל( שרירים "תפוסים" "עוויתות" זמניות /קבועות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה